Inspiratie voor een nieuwe campagne kun je overal vandaan halen: uit je eigen omgeving, via social media, door te reizen én door te kijken naar anderen. Wij lichten daarom een aantal cases uit die zijn bekroond met een SAN Accent: dé prijs van, voor en door adverteerders. Deze keer: De Vegetarische Slager met de campagne Face the Elephant in the Room.
De case
- Merk. De Vegetarische Slager streeft ernaar de grootste en meest impactvolle slager ter wereld te worden. Met een breed scala aan plantaardige ‘vleesopvolgers’ voor vleesliefhebbers die niets willen laten schieten, wil het een wereldwijde voedselrevolutie ontketenen en het dier uit de voedselketen halen.
- Doelgroep. Iedereen die vindt dat de milieu-impact van vleesconsumptie erkend moet worden door wereldleiders bij het maken van klimaatplannen (door de vermindering van vleesconsumptie op te nemen als agendapunt én in nationale actieplannen).
- Doelstelling. Aandacht voor de ‘olifant in de kamer’ tijdens COP26: de klimaattop van de Verenigde Naties in 2021 in Glasgow.
Het concept
Dierlijk vlees is verantwoordelijk voor 60% van de broeikasgassen afkomstig van voedselproductie. De milieu-impact van vleesconsumptie is zo groot, dat het niet genegeerd kan worden bij het maken van klimaatplannen. Toch stond vleesconsumptie nergens op de agenda van COP26. Het is de zogeheten ‘olifant in de kamer’.
En dus ondernam De Vegetarische Slager #ClimeatAction. Met de campagne ‘Face the Elephant in the Room’ riep De Vegetarische Slager – samen met volgers – wereldleiders op om de impact van vleesconsumptie niet langer te negeren en vermindering van vleesconsumptie in nationale actieplannen op te nemen.
Media- en middelenstrategie
De inzet van middelen was divers om een zo holistisch mogelijke campagne te realiseren. Met een AR-filter op Instagram kon iedereen een levensgrote olifant in de kamer laten verschijnen, de Verenigde Naties daarin taggen en de hashtag #ClimeatAction gebruiken. De oproep om het filter te gebruiken en te adresseren aan wereldleiders was op social media (paid en via influencers) en in print ads (full-page in de Volkskrant en in het NRC) te zien.
Ministeries en parlementsleden werden aangeschreven via brieven en ook in Glasgow werd de boodschap ‘Face the Elephant in the Room’ verkondigd op een muurschildering vlak bij de klimaattop, gemaakt door een lokale artiest SMUG (met 225.000 volgers op Instagram). Diezelfde boodschap was op steenworp afstand van de COP26-locatie te zien op digitale billboards. Tijdens de klimaatmars in Amsterdam liep een levensgrote olifanten pop mee tussen duizenden actievoerders; een extra herinnering voor wereldleiders om de ‘olifant in de kamer’ onder ogen te komen.