Study Sessions

Ter inspiratie: prijswinnende campagne The Study Sessions


Grow redactie 25 jan 2022

Prijswinnende campagne The Study Sessions bereikt jongeren

Inspiratie voor een nieuwe campagne kun je overal vandaan halen, uit je eigen omgeving, via social media, door te reizen maar ook door te kijken naar anderen. En al helemaal door te kijken naar campagnes die een prijs hebben gewonnen. Wij lichten daarom een aantal cases uit die zijn bekroond met een SAN Accent: dé prijs van, voor en door adverteerders. 

De case

Entrée is de jongerenorganisatie van Het Concertgebouw die de vergrijzing onder bezoekers probeert tegen te gaan. Jongeren tot 35 jaar kunnen lid worden van Entrée en met korting naar zo'n 400 concerten per concertseizoen. Met deze campagne wilde Entrée de interesse voor klassieke muziek onder jongeren (18-35) vergroten en de awareness voor Entrée vergroten. 

Het concept

Onder jongeren wint Boef het van Bach. Tenminste, als het op muzieksmaak aankomt. Maar wanneer we de discussie verplaatsen van muzieksmaak naar muziekeffect zijn er kansen. Tijdens 'The Study Sessions' werd de concertzaal omgetoverd tot studieruimte waar jongeren konden studeren onder het genot van live klassieke muziek.

Zo ontstond er een nieuwe reden om klassieke muziek te luisteren: je kan je er namelijk erg goed op concentreren. Een waardevol effect zo vlak voor de tentamenweek.

Media- en middelenstrategie

Het event werd aangekondigd via speelse animaties op social media en een wetenschappelijk onderbouwd artikel in het Parool. De toegestroomde landelijke pers zorgde dat het verhaal van de wondere werking van klassieke muziek nationaal op de kaart werd gezet.

In gesprek met...

Jascha Hoogendijk over hun succesverhaal 'The Study Sessions'.

"De case ‘The Study Sessions’ won in 2021 een SAN accent. Een creatieve en succesvolle campagne, waar we allemaal van kunnen leren. Daarom gingen wij het gesprek aan me Jascha Hoogendijk. Hij is creative director bij Neew. Wij zijn benieuwd, hoe hebben ze deze campagne gerealiseerd en wat hebben zij ervan opgestoken?"

Als je terugkijkt op de campagne, zou je bepaalde dingen anders hebben gedaan?

"Wat erg jammer was, was dat de lockdown inging op de dag na het event. Hierdoor was het onmogelijk opvolging te geven aan de campagne en geïnteresseerden daadwerkelijk een programma te bieden (en hen Entree lid te maken)."

"Ook wilden we langs universiteiten met het ensemble om Entree en klassieke muziek te blijven promoten. Study Sessions on tour if you like. Die kansen hebben we helaas niet gekregen waardoor de conversie naar nieuwe leden helaas achter bleef."

Wat wil je meegeven aan de lezer?

"Stop met direct de oplossing in communicatie te zoeken. Start met de vraag hoe je waarde kan toevoegen voor de doelgroep. Misschien is de oplossing wel een nieuwe dienst, product, activatie of partnership. Uiteraard binnen de kaders van de merkstrategie en briefing. Daardoor creëer je meer impact en bereik met minder (media)budget. Great ACTverstising needs less ADvertising!"

 

Grow redactie

18 artikelen