HJ Header

Hertog Jan realiseert overperformance op alle KPI's met smaakexpeditie


18 mei 2021

Hertog Jan realiseert overperformance op alle KPI's met smaakexpeditie

Speciaalbier als categorie groeit als kool. Vrijwel dagelijks lanceren (niche) bierbrouwers nieuwe initiatieven. De vragen van Hertog Jan aan DPG Media: "Hoe vallen we met Vatgerijpt Bourbon op in dit geweld van spannend, spannender, spannendst? En hoe zorgen we dat we gezien worden en dat mensen ook geboeid blijven door het verhaal dat we te vertellen hebben?"

De smaakexpeditie

Om de vraag van Hertog Jan te beantwoorden heeft DPG Media een smaakexpeditie opgezet die online en in print (bekijk een voorbeeld) geladen werd. In deze expeditie onderzochten Hertog Jan brouwmeesters en genodigde beergeeks samen de belangrijkste aspecten van de gecompliceerde smaak van Hertog Jan Vatgerijpt Bourbon.

Vier fasen

  • In fase 1 is gezocht naar het geheim van het perfecte vat
  • In fase 2 is bourbon onderzocht
  • In fase 3 de brouwerij
  • En in fase 4 het bier zelf

Dit alles is gefilmd in documentaire stijl, met grote visuele schoonheid. De verhaallijnen van geek en expert lopen door elkaar maar komen ook weer samen. We volgen de expert die uitlegt waarom ze deze bomen kiezen voor het hout van de vaten, de geek stelt scherpe vragen en mag ook een keer meebranden.

Bekijk een aflevering van de smaak expeditie of bekijk hier alle afleveringen

Opvallen en blijven boeien

Het doel van de campagne van Hertog Jan was om op te vallen met Hertog Jan Vatgerijpt Bourbon. En om ervoor te zorgen dat mensen geboeid blijven door het verhaal wat verteld werd.

De doelgroep van de campagne was de authentic explorer: op zoek naar een verhaal, naar iets bijzonders. Ook wilde Hertog Jan hun fans en beergeeks bereiken.

Centrale content hub

Op Volkskrant.nl was een centrale content hub (minisite) gecreƫerd. Elk thema kwam daar terug, in een combinatie van video, foto en tekst. Elke twee weken werd een nieuw thema gelanceerd.

Via article previews werd de content aangejaagd. Daarnaast verschenen 1/1 branded articles in Volkskrant Magazine.

Overperformance op alle KPI's

Het doel van de campagne was om 88.344 videostarts te genereren.
Het resultaat was een aantal van maar liefst 108.531 videostarts.

Daarnaast wilde Hertog Jan 2.500 tot 5.000 views per aflevering.
Ook hier scoorden zij veel hoger met 11.351 tot 31.485 views per aflevering.

Het totale aantal views was uiteindelijk 108.531.

Tags