Shutterstock 1052159972 (1)

Meer websitebezoekers met jouw radiocommercial? Zo doe je dat!


Grow redactie 16 jun 2022

Meer websitebezoekers met jouw radiocommercial? Zo doe je dat!

Het aantal online winkels en aankopen explodeert, consumenten oriënteren zich steeds meer online en het aantal online aankopen blijft groeien. Daarom onderzocht Mediabrands Marketing Sciences samen met Qmusic de toegevoegde waarde van radio op websitebezoek.

Uit het onderzoek blijkt dat het websitebezoek gemiddeld 7% hoger ligt na het uitzenden van een radiocommercial dan voorafgaand aan de reclame. Maar welke creatieve kenmerken dragen daar nu extra aan bij? 

Deze commercialkenmerken zorgen voor nog meer websitebezoek

In het onderzoek zijn 107 radiocommercials beluisterd en is voor 32 verschillende kenmerken genoteerd of die wel of niet in de commercial voorkomen. Met harde data (website-analytics) werd aangetoond welke kenmerken het beste werken. Wij zetten de kenmerken voor je op een rijtje die het aantal websessies aanzienlijk verhogen:

  • Een tag-on
  • Meerdere stemmen (met name een vrouwen-of kinderstem)
  • Vaker het merk noemen (aan het begin of halverwege), 
  • Commercials met muziek 
  • Langere commercials 
  • Meerdere spotversies
  • Sterke, specifieke call-to-action

Kenmerken als een vrouwenstem dragen dus echt direct bij aan meer websitebezoek. Als adverteerder kun je deze inzichten direct toepassen voor betere resultaten.

Een sterke, specifieke call-to-action werkt het beste

Er zijn weinig radiocommercials te horen zonder call-to-action. Iedereen kent de “ga snel naar website.nl”-commercials. Wat duidelijk wordt uit deze analyse is dat het van belang is hoe deze call-to-action is ingestoken. Hoe scherper en specifieker de call-to-action, hoe meer websitebezoek. Waar een zwakke call-to-action (“Meer weten? Kijk op website.nl”) gemiddeld 7% extra websessies oplevert, levert een sterke call to action (“Nu met … gratis. Ga snel naar website.nl”) gemiddeld 15% extra websessies.

Radio is meer kostenefficiënt dan tv

Hoewel het websitebezoek 7% hoger ligt na het uitzenden van een radiocommercial dan voorafgaand aan de reclame, is dit percentage voor tv hoger: 44%. Toch is radio twee keer zo kostenefficiënt als tv, als je de kosten afzet tegen de extra websessies. Verder ingezoomd op de verschillende tijdvakken en weekdagen, wordt het duidelijk dat tussen 21.00 uur en 23.00 uur en op zaterdagen de toename in websessies per €100,- het grootst is.

Het loont dus zeker om extra aandacht te geven aan de invulling van je radiocommercial. Enkele aanpassingen kunnen al veel extra websitebezoek opleveren.

Grow redactie

24 artikelen