Vrouwelijke Bezoekers Beter Converteren

Hoe laat je vrouwelijke bezoekers beter online converteren?


Marieke Wolthers 10 okt. 2022

Hoe laat je vrouwelijke bezoekers beter online converteren?

Vrouwen zijn online actiever en kopen vaker online dan mannen. Ze bezoeken meer retailsites en zijn ook langer online. Het is voor online marketeers daarom goed om inzicht te krijgen in het online koopgedrag van deze interessante doelgroep. Hoe bewegen vrouwen zich in het online landschap en welke stappen nemen zij voordat ze overgaan tot een aankoop? 

Vrouwen hebben over het algemeen een positieve attitude tegenover online shoppen. Zij zien winkelen als een leuke vrijetijdsactiviteit. Óók online. Winkelen zorgt voor genot en is een doel op zich. Voor websites met een vrouwelijke doelgroep is het daarom belangrijk dat de lol van online shoppen aanwezig blijft. 

Browsen in de oriëntatiefase

Het online oriëntatieproces van vrouwen is lang en uitgebreid. Vrouwelijke gebruikers gaan gedetailleerd op zoek naar informatie die helpt bij het maken van hun keuze.

Tijdens het online shoppen klikken vrouwen vaker op merken en inspiratie. Ze lezen de informatie op een overzichtspagina en bekijken uitgebreid de content op verschillende pagina’s. Er worden meerdere websites bezocht om producten en voorwaarden zoals levering en retourbeleid, te vergelijken. Ook komen vrouwelijke bezoekers vaak weer terug op de website waar ze al eerder zijn geweest.

Inspirerende en overzichtelijke websites doen het goed

Vrouwen zoeken online naar verhalen en trends. Ze zijn visueel ingesteld en worden enthousiast van een overzichtelijke en inspirerende webomgeving. Een goed voorbeeld is het visuele platform Pinterest, waarvan bijna 70 procent van de gebruikers vrouwelijk is. 

Vrouwen navigeren in een online omgeving via visuele herkenningspunten zoals iconen, kleuren en afbeeldingen. Een mooi vormgegeven website spreekt een vrouw daarom sneller aan en wekt vertrouwen. Een webomgeving met grote sfeerbeelden, esthetische elementen en slimme filters zoals ‘stijl’ of ‘gelegenheid’, hebben daarom doorgaans ook meer succes bij de vrouwelijke gebruiker.

Beleving is belangrijker dan functionaliteit

Vrouwen maken eerder keuzes op basis van informatie en de mening van anderen, dan op basis van hun eigen mening. Daarnaast zijn ze van nature relationeel ingesteld en op zoek naar identificatie. Merken kunnen hier slim op inspelen door vrouwelijke features te integreren op hun website. Denk hierbij aan het tonen van lijstjes met ‘meest populaire producten’, ‘anderen kochten ook’ of ‘best te combineren met’. Ook reviews en andere inspiratie-elementen zoals blogs en lifestyle-items, zorgen voor meer beleving en helpen uiteindelijk om de vrouwelijke bezoeker te overtuigen.

Overgaan tot aankoop

Voordat vrouwen tot aankoop overgaan, wordt een laatste check op reviews, voorwaarden en keurmerken gedaan. Wat zijn de leveringsvoorwaarden, verzendkosten en het retourbeleid? Het bieden van duidelijke informatie hierover helpt ervoor te zorgen dat de vrouwelijke bezoeker niet uiteindelijk ergens anders het product koopt.

Andere slimme mogelijkheden voor websites om de vrouwelijke doelgroep aan te spreken, zijn onder andere het laten zien van sustainability goals en het designproces. Ook het delen van de merkfilosofie en de visie van het bedrijf werkt.

De uiteindelijke aankoop is uiteraard ook onderhevig aan prijs. Vrouwen zijn gevoelig voor koopjes en daarom vaker geneigd een product in de aanbieding te kopen. Websites met flash sales zoals Veepee of online outlets zoals het Nederlandse Otrium, doen het daarom ook goed bij een vrouwelijke doelgroep. 

Marieke Wolthers
Digital & print marketing, branded content expert

7 artikelen