Seamless ads DPG Media

Seamless ads zorgen voor verdubbeling in Brand Lift


Simon Harris 5 mrt. 2024

Seamless ads zorgen voor verdubbeling in Brand Lift

Vorig jaar hebben we in een artikel bekeken hoe adverteerders, in een steeds verder fragmenterende en technologisch beperkte omgeving, hun digitale campagnes het best kunnen evalueren. Brand lift onderzoek bleek de beste manier om op gedetailleerd niveau de impact van campagnes te kunnen begrijpen. In dit artikel delen we de meest recente resultaten van de vele Brandfacts onderzoeken die de afgelopen jaren bij DPG Media zijn uitgevoerd. Vooral de grote impact van Seamless ads valt hierin op.

Aangezien 2024 het jaar is waarin Google het meten op basis van third party cookies in Chrome uitschakelt leek dit ons het perfecte moment om de Brand lift prestaties van Seamless ads onder de loep te nemen. Voor Brand lift metingen met Brandfacts zijn geen third party cookies nodig en is daarmee een duurzame performance meting. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van de Seamless ads.

Zoals je kunt zien is dit formaat rijk en impactvol. Eerder en kleinschaliger onderzoek van ons productteam toonde al aan dat Seamless advertentieformaten een gemiddelde CTR hebben die 5 keer hoger is dan traditionele IAB banners. Daardoor verwachten we ook sterke brand lift resultaten. Nieuw onderzoek door Brand Metrics, een onafhankelijke derde partij, toont aan dat, terwijl een gemiddelde campagne op het open web ongeveer 6,8% brand lift oplevert, Seamless ads op het Trusted web voor gemiddeld 13,19% lift zorgen. Een gemiddelde campagne bij DPG Media zorgt voor 9% brand lift. Dit geeft aan dat zowel het Trusted web als de Seamless ads beide een positieve impact hebben. Simpel gezegd zorgt de combinatie van Seamless ads op het Trusted web voor meer dan twee keer zoveel brand lift als advertenties op andere sites (waar Brand Metrics campagnes meet).

Performance door de gehele funnel

Wanneer we "Brand Lift" meten, meten we bij DPG Media eigenlijk vier individuele veranderingen. We meten de lift in bewustzijn (awareness), overweging (consideration), voorkeur (preference) en aankoopintentie (intent), precies zoals onze meetpartner Brand Metrics dat bij veel verschillende uitgevers doet. Momenteel is Brandfacts / Brand lift measurement al een perfecte manier voor performance measurement. Zodra er straks geen third party cookies meer zijn, worden deze studies alleen maar relevanter. Door alle onderzoeken dieper te onderzoeken weten we ook dat Seamless ads op het Trusted web voor 1,5 keer meer overweging zorgt bij consumenten dan advertenties op andere websites en apps. Ook op aankoopintentie zorgen Seamless ads voor ~1,6 keer zoveel lift. 

Deze resultaten zijn precies de reden waarom Seamless ads de afgelopen jaren zijn ontwikkeld - en nog steeds doorontwikkeld worden. Onderzoek dat momenteel wordt uitgevoerd lijkt aan te geven dat Seamless ads zoveel impact hebben, doordat ze meer aandacht krijgen. Binnenkort vertellen we hier meer over. 

We willen mogelijkheden blijven bieden die voor maximale campagne-impact zorgen. Door middel van meer onderzoek en verbeteringen in de formats zullen we hierop voortbouwen. Als je in de tussentijd meer wilt weten over het effect op campagnes? Vind hier meer informatie over Brand Lift metingen.

Simon Harris
Programmatic trading expert

19 artikelen