Een 'user-generated vragenlijst' als tussendoortje
Een valkuil in marktonderzoek is dat je bij het opstellen van een vragenlijst veelal uitgaat van je eigen referentiekader, en dus vooral je eigen aannames aan het toetsen bent. Het is als zoeken naar 'zelfverstopte paaseieren’. Binnen DPG Media zagen we dit als een mooie metafoor om rond Pasen een oproep in onze nieuwsbrief te doen welke vragen de lezers graag beantwoord zouden zien. In samenwerking met Panel Inzicht is daartoe vervolgens een onderzoek uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1.000 consumenten in de leeftijd 20 t/m 70 jaar. Degenen die daar gehoor aan hadden gegeven, hebben enige tijd geleden de antwoorden op hun vragen ontvangen, maar deze waren leuk genoeg om een greep uit onze traktatie hier breder te delen.
Favoriete activiteiten
Uit een lijst van een kleine dertig activiteiten kozen de respondenten maximaal vijf bezigheden die ze het liefste doen. Het kijken naar films of series blijkt het populairst (bij vrouwen in grotere mate dan bij mannen), gevolgd door reizen (het meest bij hoger opgeleiden) en televisie kijken (vooral door ouderen). Ook veel aangevinkt werden het luisteren naar muziek, met vrienden afspreken en lezen.